پایان نامه معماری: طراحی فضاهای تجاری

بعد از جنگ جهانی دوم، هسته مرکزی شهر، فروشگاه­های استانی، خرده فروشی­های کوچک، رستوران­ها، ساختمان­های عمومی و خدمات شغلی را شامل شد. مردم با طی مسافت طولانی در مرکز شهر گرد می‌آمدند و به خرید می‌پرداختند، هنگامی که استفاده از اتومبیل همه گیر شد خصوصیات خرده فروشیها تغییرات سریع خود را آغاز کرد. ابتدا با هدف توسعه فروشگاههای تجاری و بزرگراههایی ایجاد شدند که برای تسهیل خرید استفاده کنندگان از اتومبیل در محلی اتفاقی شکل می‌گرفتند. پس از آن  مرکز خرید پدید آمد. این پدیده جدید مجموعهای از فروشگاهها را تشکیل می‌داد که اغلب محلی برای خرید مواد غذایی رادر خود داشت.

حقیقتاً بازاریابی و افزایش دارائی واقعی خرده فروشیها به دنبال هم توسعه یافت. وقتی یکی از موارد ذکر شده تغییر می‌کرد، دیگری نیز دچار تغییرمی شد. به عنوان مثال، وقتی خرده فروشها به خارج از هسته مرکزی شهر انتقال یافتند این مسافت ایجاد شده حقیقتاً مناسب و پر ثمرتر و ارزانتر شد. مردم تحرک بیشتری داشتند. فروشگاهها رشد کردند. یک قصابی کوچک مساحت یک سوپر مارکت 950 مترمربعی را داشت و یک سوپر مارکت 950 مترمربعی در طی رشد خود به مساحت 2350 مترمربع دست یافت. این نمونه 2350 مترمربعی در طی مدت 20 سال از 1955 تا 1975 اندازهای استاندارد برای خرده فروشی پدید می‌آورد و تولد مراکز همسایگی را یادآوری می‌کند که در نزدیکی جمعیت حومه نشین ایجاد می‎شد. همانطور که محلات با رشد مواجه میشد این مراکز همسایگی نیز توسط مراکز محلات به هم می‌پیوست.

این موضوع نه تنها از نظر اندازه مراکز بلکه بواسطه محدودیت سرویس دهی آنها خودنمایی می‎کند. اصولا دست یابی  بهاین نوع مراکز خرید بهاین معناست که فروش به آسانی کیفیت سرویس دهی و فروش مواد غذایی صورت می‌گیرد.

اولین مرکز همسایگی در حدود 24000 تا 32000 مترمربع وسعت داشت. پس از آن مراکز خرید ناحیهای بزرگ قرار می‌گیرند. در ابتدا، همانگونه که مراکز خرید محلهای همسایگی رشد می‌کرد سایر المانهای خرده فروشی موجود در مراکز شهرها بخصوص خرده فروشان کوچک یا مغازههای Mom & Pop را به کنار خود انتقال دادند. در این مراکز یک، دو یا سه هسته اولیه می‎توانست وجود داشته باشد ( در آن روزها مساحتی حدود 2350 تا 1850 مترمربع)، در حالی که فروشگاههای 100 تا 300 مترمربعی فراوان بود. معمولاً فضاهای کوچک نسبت به هستههای اولیه اجاره بهای بیشتری را به خود اختصاص می دادند.

در این میان فروشگاههایی هم بودند که از نظر مساحت ما بین مغازههای کوچک و هستههای مرکزی واقع می‌شدند و اجاره آنها نیز در حد میانی این دو قرار داشت. (مساحتی حدود 500 تا 1000 مترمربع داشتند. )

سود واقعی معمولاً از مغازههای کوچک تأمین می‌شد. این تغییرات همچنان در خرده فروشیها ادامه داشت و رفته رفته فروشگاههای کوچک ناپدید میشدند. با گذشت زمان بخصوص فروشگاههایی که تا مساحت 200 تا 500 مترمربع رشد می‌یافتند به مساحت 1000 تا 2000 مترمربع رسیدند، به عنوان مثال، امروزه نمونههای مناسب فروشگاههای ورزشی جدید 4000 مترمربع مساحت دارند. این رشد و تغییرات متعاقب آن، بسیاری از فروشگاههای Mom & Pop کوچک را به نابودی کشاند. حتی به واسطه طبقه بندی داخلی این فروشگاههای لوازم ورزشی، بخصوص خرده فروشیها به دو قسمت 500 مترمربع و یا بیشتر تقسیم می‌شد که به بخشهای خاصی برای فروش دوچرخه و لوازم گلف اختصاص می‌یافت. بعضی از فروشگاههای منفرد و کوچک مانند فروشگاه لوازم ماهیگیری یا کوهنوردی هنوز هم وجود داشت اما رقابت حتی در این فروشگاههای خاص نیز روز به روز سخت تر و سخت تر میشد. همانگونه که تغییرات ماهیت استیجاری این مراکز تداوم می‌یافت، مراکز خرید نیز دچار تغییر میشدند بعضی از فروشگاههایی که تقسیم بندی داخلی خود را برای ارائه کالاهای خاص آغاز کرده بودند، از حالت فروشگاههای ایالتی خارج میشدند و رفته رفته از مراکز شهرها به کنار بزرگراهها انتقال میافتند. سپس در اواسط دهه 1960، ایده اجاره دادن این فضاهای تقسیم بندی شده به میان آمد یعنی آنچه ما آن را روش استیجاری پیش رفته می‌نامیم و در مرکز تجاری پیشرفته دنبال می‎شود.

معمولاً در مراکز تجاری پیشرفته تمامی فضاهای استیجاری، آینده تمامی خرده فروشان را تأمین می‎کرد و در نتیجه آنها را در یک مرکز پویای خرده‎فروشی در مساحتی بین 2000 تا 10000 مترمربع گرد هم آورد. این یکی از اولین مراکزی بود که توسط داروخانه یا یک بازار محلی با مساحت 3000 مترمربع یا بیشتر پدید آمد و اصول گسترش اخیر این مراکز را پایه گذاری کرد.

همانطور که اندازه خرده فروشیهای خاص گسترش می‌یافت نام Category Killer به خود می‎گرفت. نامی که هم به عملکرد و هم به فرم این مراکز تجسم می‌بخشد: این مراکز به واسطه یک دسته بندی شناخته می‌شود، مجموعهای است انتخاب شده و کامل که با قیمتی مناسب، سرویس دهی هوشمندی را فراهم می‌آورد و آینده خرده فروشان را تعیین می‌کند، همچنین رقابتی نابود کننده را با سایر روشهای استیجاری دنبال می‌کند.

موضوعات پایان نامه معماری

 


مشخصات

آخرین جستجو ها